Legyen bevételduplázó webáruházad! Lépj be az ingyenes, zárt Facebook csoportomba, ha Te is szeretnél ilyet! Belépek »

Mi az a niche, és miért fontos a marketingben?

Szerző Írta: Maja
2020. június 20.
Olvasási idő: 9 perc

A niche fogalma Magyarországon kicsit ellentmondásos, ezért most tisztázzuk, mi az, és hogyan építheted fel a saját, jövedelmező niche-edet!

Mi az a niche?

Réspiac: kicsi, specializált, gondosan kiválasztott szegmens egy nagyobb piacon belül, amelyen kisvállalkozásként könnyebb érvényesülni, mint versenyre kelni a nagyvállalatokkal. A célcsoport relatíve kis létszáma miatt inkább nagyobb piacokon működik.
 
Angolul kétféleképpen ejtik, egyesek „nís”-nek, mások „nics”-nek.

Forrás: Angol-magyar marketing szótár

Sokan mindenféle piacot niche-nek vesznek, ám például az elektronikai cikkek piaca távolról sem niche, mivel nem elég szűk ahhoz.

Ha mondjuk csak monitorokat árulsz, még az sem igazán niche, de itthoni viszonylatban talán még elfér annak. Nagyobb piacon, például az USA-ban viszont ezt semmiképpen sem nevezik réspiacnak. Ott akkor lenne csak niche, ha mondjuk csak gamereknek árulnál speciális, hajlított monitorokat.

Itthon van egy elterjedt és berögzült szokás a kereskedők körében, mozogjanak online vagy offline területen:

Minél több termékem van, annál több vevőm, és így végső soron pénzem lesz.

Ám ha

Mindenkinek akarsz eladni, akkor végül senkinek sem fogsz.

A legtöbb kereskedő pórul jár, amelyik befordul ebbe a zsákutcába. Elmaradnak a várt nagy bevételek, sok konkurenciával kell küszködnie, és végül árversenyre kényszerül.

Erre találták ki a réspiacokat, ami tulajdonképpen pozicionálást jelent egyben. Mindenkire ugyanis a multik és a nagyvállalatok tudnak eladni, a kisebb szereplőknek erre sem elég pénze, sem elég kapacitása nincs. A multik azonban rengeteg igényt hagynak parlagon, hiszen nem mindent éri meg nagy mennyiségben gyártani, illetve nem mindenkit éri meg nekik kiszolgálni.

Tipikusan ilyen például a balkezeseknek való tárgyak (népesség kb. 10%-át érinti).

Sokan vannak, akiknek a bal kezük a domináns mégis, mégsincsenek elegen ahhoz, hogy megérje a nagy piaci szereplőknek kifejezetten nekik ollót gyártani.

Ilyenkor lépnek színre azok, akik viszont látják, hogy ezen a piacon van rés, elég nagy a fizető közönség, és legyártanak kevesebbet a termékből, általában jelentősen drágábban.

Nemcsak azért lesz drágább az ilyen termék, mert általában többe kerül maga a gyártás, hanem a különlegessége miatt is, hogy máshol nem kapható, vagy azért, mert egy speciális termékről beszélünk.

A gluténmentes hamburger esete

Az egyik barátnőm lisztérzékeny volt. Emlékszem, amikor kiderült a baja, mekkora gond lett kifejezetten ilyen ételt beszereznie.

Ma már sok üzletben lehet kapni gluténmentes alapanyagot vagy kész élelmiszert, de annak idején szinte csak speciális üzletekben, illetve bioboltokban lehetett ilyet vásárolni.

Az egyik nap voltam egy Mekiben (ami kivételes és ritka eset), és láttam nagy táblákon, hogy már vannak gluténmentes ajánlataik. Hogy mennyire kellett volna ez a barátnőmnek annak idején!

Pontosan azért, mert a nagy multik is elkezdtek erre a területre rámenni, már nem beszélhetünk itt igazán réspiacról.

Ugyanis amint tömeges lesz valaminek a gyártása, a termékek ára is lejjebb megy.

Niche még az lehetne ebben az esetben, ha olyan szendvicset vagy menüt találnak ki, ami egyszerre glutén- és laktózmentes. Ilyen például a paleo étrend, azt még – függetlenül attól, hogy nagyon kezd elterjedni – niche-nek mondanám.

Sokféle területen találhatsz ilyen piacokat:

  • csak bizonyos korú embreknek: pl. nyelvoktatás nyugdíjasoknak
  • csak bizonyos nemű embereknek: pl. főzőiskola férfiaknak
  • csak bizonyos tulajdonsággal rendelkező embereknek: számítástechnikai suli látássérülteknek
  • csak bizonyos helyen élő embereknek: 16. kerületi ételkiszállítás, Budapesten belüli autóbérlés
  • valamilyen tárggyal vagy élőlénnyel rendelkező embereknek: felszerelések Audihoz, orchideákhoz minden a tápanyagtól kezdve a virágföldig, speciális táp versenykutyáknak
  • kultúra, hobbi, szokás, életmód szerint: ruhák metálzenét kedvelőknek, csak fajátékokat áruló bolt, fogkrém dohányosoknak, párna hátonfekvőknek

De mi történik akkor, ha egy területen túl nagy lesz a konkurencia?

A nagy cégek is elkezdenek ilyen termékeket gyártáni, ahogy a McDonalds is bevezette a gluténmentes életeleket?

A teendő egyszerű: tovább kell szűkíteni!

Így szűkítettük a saját célcsoportunkat

Amikor annak idején a gyöngyös webáruházat megnyitottuk, még viszonylag kevesen voltak a piacon.

Aztán néhány év múlva az egyik nagy konkurenciánk ránknyitott.

Sem pénzzel, sem idővel nem bírtuk az összes fajtájú gyöngyöt felvenni a kínálatba, ezért a szűkítés mellett döntöttünk.

Ráálltunk a táborokra, az iskolákra, az alapítványokra, és más gyerekrendezvény szervezőkre, akiknek nagy mennyiségű kásagyöngyre volt szüksége olcsón.

Így találtunk egy réspiacot, amire pozicionálni kezdtük magunkat, és végül sikerült betöltenünk.

Miért jó réspiacot találni?

Számos oka van, melyek közül a legfontosabbak:

  • magasabb árat kérhetsz el a termékért: ha valamit alig néhány helyen lehet beszerezni, akkor tulajdonképpen monopol helyzetben vagy. Így az árakat magasabbra lőheted be, mint egyébként. Kivéve akkor, ha olyan niche-ben gondolkozol, ahol nagyobb mennyiséget adsz el, ahogy mi tesszük, de ott az a szempont, hogy egyrészt kevesebb macera van (nem kell annyit csomagolni), másrészt nagyobb mennyiségben te is olcsóbban tudod beszerezni az alapanyagot.
  • Egyszerűbb kommunikálni: Mindig csak egyféle célcsoport felé kommunikálsz, így sokkal egyszerűbben tervezhető kampányaid és más tartalmaid lesznek.
  • olcsóbb hirdetni: A multik milliárdokat költenek csak arra, hogy egy országban hirdessenek. Ám a kis célcsoport jó célzással sokkal kisebb költségvetéssel elérhető.
  • elkötelezettebb vevők: A vevők egyfajta csoporthoz tartozást élnek át (bővebben erről a jelenségről egy másik cikkben írtam). Még jobb, ha egy fórumon is összefogod őket, például a zárt Facebook csoportok ideálisak erre.
  • Kisebb a konkurencia: Ha „csak nyelviskolád” van, rengeteg lesz a konkurensed, ám ha speciálisan tanítod a nyelvet, ez a szám máris jóval alacsonyabb lehet. (És van egy jó okod arra, hogy téged válasszanak a nyelvtanulók.)

Mi a niche veszélye?

A legnagyobb természetesen az (pláne ha itthon és nem nagy piacon vállalkozol), hogy túlságosan leszűkíted a kört.

Pontosan emiatt nem csinálják itthon sokan, mert attól tartanak, hogy túl kevés vásárlójuk lesz, és nem fognak tudni bővülni.

Ám ha jól méred fel a célcsoportodat, és az megfelelően nagy (legalább 10-20 000 fő), ráadásul fizetőképes, akkor egy új, profitábilis piacod lehet.

Mennyire kell szűkíteni?

Ezt a piac határozza meg.

Az USA-ban például nagyon erős a szűkítés, hiszen sokan vannak, és minden területen elég nagy a konkurencia.

Jackson Galaxy például elismert szakértő a problémás macskákkal foglalkozók területén. Nagyon sok macskával kapcsolatos könyv és szakértő van USA-ban. ő viszont kifejezetten a „rosszalkodó” (valójában valamilyen körülményre így reagáló) cicák gazdáinak segít.

Tipikus niche Magyarországon például Farkas Szilvia tevékenysége, aki szarvasgombakeresésre tanít be kutyákat. Úgy láttam, hogy ilyesmit alig néhányan oktatnak, míg „sima” kutyakiképzőkkel „Dunát lehetne rekeszteni” a Google találati listája szerint.

Fordulj hozzám bátran, ha meg szeretnéd tudni, hogy milyen niche lehet a te piacodon. Keress meg itt vagy a Facebookon, és most egy ingyenes, 10-15 percet konzultációban átbeszéljük a lehetségeket!

Lépj be az ingyenes, de zárt Facebook csoportomba, ahol szuperhasznos tartalmakat találsz azért, hogy a webáruházad bevételduplázó legyen!

Kérlek értékeld a cikket:

Köszönöm az értékelést. Mondd el a véleményedet hozzászólásban is.

Ezek is érdekelni fognak

Hozzászólások ( 0 )

Mi jár a fejedben?

Oszd meg velem és a többi olvasóval a véleményedet! Kérlek ne felejtsd el kitölteni, hogy „milyen nap van ma” (pl. vasárnap) - ezt a robot-kommentelők miatt kellett beépítenem.