Mi a gond a Vaterával, a Meskával, az Etsyvel és a többi online piactérrel?

Szerző
Olvasási idő: 20 perc

A piacterek modellje olyannak tűnik, ami mindenkinek jó, de a valóságban az eladók húzzák a legrövidebbet. Miért szívás, ha csak ilyen platformokon vagy jelen?

Sokan online piactereken kezdik az árusítást, mint például a Vatera, a Jófogás, a Meska vagy a külföldiek közül az Etsy és társai. Mi is több ilyen platformon voltunk fent saját termékekkel. Nem gazdagodtunk meg egyiken sem, és közel sem hozták azokat az eredményeket, amit vártunk tőlük.

Hogyan működnek ez a platformok?

Az online piactereket általában egy céllal hozták létre: hogy az eladások után befolyó jutalékokból, feltöltési díjból minél nagyobb haszonra tegyenek szert a tulajdonosai.

Ez jó nekik, hiszen csak minél több árust kell odacsábítani, és minél több vevőt, hogy aztán beinduljon a biznisz. Az eladók kínálják a termékeiket, a vevők megveszik, a jutalékok és feltöltési és egyéb díjak pedig csörögnek a piactér tulajdonosának a kasszájában.

Ez egy gyönyörű modell lehetne, amivel mindenki jól jár. Csak…

Csak van egy kis bökkenő: hogy mi az?

A piactér üzemeltetőjét elsősorban nem az érdekli, hogy ki ad el többet. Nem az a célja, hogy te, mint eladó sikeresebb legyél a többinél. Neki mindegy, hogy az eladások 100%-án ketten osztoztok fele-fele arányban, vagy százhuszonöten, fejenként kevesebb, mint 1% részesedésért.

Persze az arányok nem egyformák, hiszen ott is vannak sikeresebb és kevésbé jól menő boltok. De a baj az, hogy a mozgástered nagyon kicsi, és az üzemeltetőket nem érdekli, hogy te mennyit keresel egy eladáson.

Miért mondom azt, hogy kicsi a mozgástered egy online piactéren?

Olyan ez, mintha azt mondanád, hogy álmaid utazásához elég neked a busz. Neked nem kell saját autó, amivel sokkal gyorsabban, sokkal távolabbra, sokkal több helyre juthatnál el.

Nem, neked elég az, ha ugyanoda jutsz el, ahová mindenki más. Csakhogy itt is van egy bökkenő:

A többiek ezen a buszon nem az útitársaid, hanem a versenytársaid!

Vagyis nem mozoghatsz együtt velük, nem lehetsz egy közülük, mert jó eséllyel soha nem fogsz kitűnni a tömegből, és soha nem fogsz máshova eljutni, mint ők!

Gondolj bele: ha van egy saját webshopod, ott csak te vagy. Te vagy a főszereplő, a sztár! Az egyetlen, akire akkor figyelnek. Mit szólnál hozzá, ha a webshopodon a termékeid alatt egyszer csak ajánlatban megjelenne a versenytársadé is?

Ezeken a online piactereken éppen ez történik. Az üzemeltetőnek mindegy, hogy kitől vásárolnak, a jutalékot ugyanúgy megkapja. A vevőnek is mindegy, kitől veszi meg ugyanazt… neked nem mindegy, mert te egész pontosan nulla forintot látsz az üzletből, ha éppen másik eladóra esett a választás.

A saját webshopodban ez nem fordulhat elő, ráadásul jutalékot sem von le senki. Ott te vagy, úgy mutatod be a termékedet, ahogyan szeretnéd, és csak a saját termékeidet ajánlod!

Bármit vesz ott a látogató, a pénz hozzád folyik be.

Nincs kiemelési díj, nem kell ügyeskedni, hogy valahogy odaférj a főoldalra vagy a kategóriák főbb helyeire. Csak te vonhatod el a látogató figyelmét arról, amit néz, és ezzel a hatalommal ügyesen élhetsz is. Például ajánlhatsz egy másik, drágább vagy a vevőnek hasznosabb terméket.

Sajnos az összes online piactérre jellemzőek bizonyos szabályok, amik gúzsba köthetnek:

  • Amíg nincs vásárlás, nem tudsz adatokat a vevőről, és ő sem rólad (csak ami publikus a piactéren, és csak ott tarthatod vele a kapcsolatot). Ez azért problémás, mert így nem tudsz kapcsolatba kerülni vele, amíg ő nem kérdez vagy nem kezdeményez vásárlást.
  • Ott van a feltöltési díj minden egyes terméknél, és még akkor el sem adtál egy darabot sem. Maga a feltöltés is sok esetben igen bonyolult, és hosszú ideig tart.
  • Arról nem is beszélve, hogy időzíteni kell, hogy mikor jelenik meg a termék. Így van esélyed kikerülni a címlapra, az újdonságok közé, és akkor elkapnod a célközönségedet, amikor éppen ott van. Ha ez nem sikerül, akkor gyakorlatilag csak úgy kerülsz a szemük elé, ha rákeresnek valamilyen termékre, és ott van a listában a tiéd is.
  • Ezeknek a platformoknak sokszor nagyon furcsa szabályaik vannak, például hogy mit árulhatsz, és mit nem. Vagy alkalmazkodsz ehhez, vagy nem árusítasz náluk. Olyanról is hallottam, hogy mondvacsinált, nem egyértelmű indokokkal letiltottak eladókat, és onnantól kezdve fuccs volt az online boltjuknak. Határozatlan időre, vagy akár véglegesen. Egyik ügyfelünknek például az Etsy a napokban két napra felfüggesztette a boltját egyetlen vásárló miatt.
  • Aztán az egyik legidegesítőbb dolog, hogy más, hasonló termékeket ajánl a tied alatt / mellett, és simán átcsábulnak a vevők másik eladóhoz. Nagyon nehéz mivel kitűnni ezeken a platformokon!
  • Az is jellemző, a nagyokat és régieket nyomja előre, ahol már eleve sok értékelés és komment van, ezért újként nehéz betörni a piacra.
  • Nagyon sok az ilyen helyeken a hobbieladó („nem kenyérre kell, csak úgy eladom” kategória). Sokszor ugyanazt adják, mint te, és két forinttal alád mennek. Nekik mindegy, mert nincsenek olyan adóik és járulékaik, amiket neked ki kell termelned, és bele kell építened az áraidba.
  • És ehhez még annyi, hogy 2022 májustól jönnek az új fogyasztóvédelmi szabályok, az Omnibusz Irányelv. Az online piactereknek meg kell majd különböztetnie a kereskedőket a magánszemélyektől. És ismerjük a hozzáállást: sokan csak azért nem fognak tőled ott vásárolni, mert utálják a kereskedőket, és „te rajtuk ne nyerészkedj”.
  • Gyakori, hogy később kapod meg a pénzt, mert az online piactér visszatartja a díjat, amíg megérkezik a termék (akár előrefizetésnél is).
  • Árverseny van, és ez a fő eszköz, amivel ki tudsz tűnni. (Árverseny = sokkal alacsonyabb profit)
  • Nem éred el a korábbi ügyfeleidet a piactéren, nem tudod őket rábírni újabb vásárlásra. Vagy kapcsolódtak az üzletedhez, vagy nem. Erre nincs ráhatásod, csak a termékeiddel és az áraiddal tudsz versenyezni. A piactér megakadályozza ezt, hiszen az az érdeke, hogy mindig rajta keresztül vásároljanak a vevők.
  • Statisztikák szerint a legkevésbé lojális vásárlótömeg ezeken a piactereken van. Elsősorban az árat nézik, és azt, hogy mit tudnak éppen a legolcsóbban megvenni. Ez neked, mint eladónak, egyáltalán nem jó. Olyanok is előfordulnak, hogy a vevők kikeresik a legalacsonyabb árat, és számon kérik rajtad, hogy te nyerészkedsz, mert nem annyiért adod a termékeidet, mint az a másik. Bicskanyitogató, igaz? És mit mondasz nekik? Hogy adót kell fizetned? Őt nem érdekli!

Szóval ez azt jelenti, hogy egyáltalán ne legyél jelen online piactereken?

Nem mondom ezt. Ezek a piacterek arra jók, hogy felmérd, hogy van-e igény a termékeidre olyan áron. És arra is, hogy kiegészítésként ott is megjelenj, és a vevőket csábíts át a webshopodba.

Ne legyél kiszolgáltatott a piactereknek! Legyél helyette a magad ura!

  • Mi lenne, ha szabadon eldönthetnéd, hogy mikor töltöd fel a termékeidet, nem kellene a feltöltési időre figyelned?
  • Mi lenne, ha egyedüliként ajánlanád egy weboldalon a portékád, nem több ezer versenytárs közül kell kiemelkedned?
  • Mi lenne,ha törzsvásárlói rendszerrel, hírlevél feliratkozásokkal tudnál többször és többet eladni a vásárlóidnak?
Vagyis ne csak online piacterekben gondolkodj, hanem legyen egy szuper webshopod!

Amihez nem kell megtanulnod a webprogramozás csínját-bínját, és Wordpress-WooCommerce frissítésektől sem kell tartanod.

Nem kell vagyonokat kifizetni programozóknak, akik hónapokig ülnek a fejlesztésen.

Neked csak két dologra lesz szükséged:

  1. Termékekre, amiket webshopban árusítani tudsz.
  2. Egy profi webshopra, amit maximum egy hónap alatt üzemképesre elkészítünk neked. Legfeljebb két óra alatt megtanulod használni is. Nincs több hónapos WooCommerce kódböngészés, plugin hajkurászás stb.

Az első dolgot te adod, a másodikat pedig mi a tíz éves szakértelmünkkel együtt. Sok olyan kérdésre is választ kapsz, amire még most nem is gondolsz. Rengeteg hibába nem fogsz beleesni, amibe más, kezdő webshoptulajok igen.

Ha van kedved belevágni, írj itt üzenetet, vagy e-mailben az info@webshoplady.hu-ra annyit, hogy „webshopot szeretnék”. A díjmentes rövid konzultációt erről aztán egyeztetjük.