Legyen bevételduplázó webáruházad! Lépj be az ingyenes, zárt Facebook csoportomba, ha Te is szeretnél ilyet! Belépek »

Google Analytics webáruházhoz kapcsolása - 5 egyszerű lépésben

Szerző Írta: RapidUni
2019. február 20.
Olvasási idő: 14 perc

Ez egy nagyszerű és ingyenes statisztika eszköz, de a beállítása sokaknak gondot okoz. Persze csak amíg el nem olvasták ezt az útmutatót!

Miért fontosak a statisztikák?

Képzeld el, hogy van egy autószalonod, és tulajdonosként nem ott töltöd a napjaidat. Esténként jelentést kérsz az ügyvezetőtől, hogy mi történt aznap, de ő részletes adatok helyett mindig csak két dolgot mond:

„Köszönöm… még valami?”

„Köszönöm… még valami?”

  1. Hány autó kelt aznap.
  2. Hányan jártak az autószalonban.

A vevők adatain kívül semmi mást nem tudsz a közönségedről. Hogyan fogsz hirdetni nekik? Egyáltalán kiknek fogsz hirdetni? Milyen üzenettel?

No és honnan jönnek az érdeklődők az autószalonba? Mit néznek meg? Meddig jutnak el a vásárlás folyamatában: csak hátratett kézzel nézelődnek, vagy esetleg be is ülnek több autóba, és az eladók hosszasan (és sikertelenül) győzködték őket?

Gondolj bele; ha mindezekről nem tudsz semmit, mennyire lesz sikeres az autószalonod? Ez az, amire senki sem tudja a választ. Mintha vakon repülnél egy felhő kellős közepén, műszerek nélkül.

Erre remek és ingyenes megoldás a Google Analytics

Már a kezdő nézettel is kulcsfontosságú adatokat ismersz meg: kik látogatják a webáruházadat, és honnan érkeznek, mennyi időt töltenek rajta, és mit néznek meg.

Ezen túl is értékes információ tárházát rejti az Analytics. Demográfiai mutatókat ismerhetsz meg a célközönségedről, és kiderítheted, melyek a webáruházad gyenge pontjai, illetve mi az, ami kiemelkedően jól működik benne. Néhány haladóbb beállítással létrehozhatsz célokat is – mint például a vásárlás vagy a regisztráció – , és így mérni tudod, hogy milyen a webáruházad konverziós aránya. Ennek javítása kulcsfontosságú lesz – egyszerűen azért, mert pénzt hoz.

De ne szaladjunk ennyire előre: lássuk, mi a teendőd akkor, ha még egyáltalán nincs összekapcsolva a weboldalad a Google Analytics-szel!

1. Regisztrálj Google fiókkal az Analytics-be!

Érdemes külön Google-fiókot regisztrálnod a webáruházadnak, a sajátodat használni erre a célra amatőr dolog. (Gondolj bele, bővülés esetén a munkatársaknak is hozzá kell férnie a céges e-mail fiókhoz a beállítások és értesítések miatt, és nem akarod, hogy közben lássák a magánlevelezésedet.)

Miután ez megvan, regisztrálj a Google Analytics szolgáltatásba. Ennél mi sem egyszerűbb: csak jelentkezz be az ezen a linken található elérhetőségen (https://analytics.google.com/analytics/web/ egyébként), és a következő felület tárul eléd:

Itt regisztrálhatsz a Google Analytics-be

Itt regisztrálhatsz a Google Analytics-be

2. A „fiók beállítása” következik

Miután beléptél a szolgáltatásba, be kell állítanod a webáruházad néhány paraméterét. A felület hasonló lesz ahhoz, amit az alábbi képen látsz – és máris mondom, hova mit írjál!

A „fiók beállításai” oldal

A „fiók beállításai” oldal

  • Mit szeretne nyomon követni? Mivel most webáruházról van szó, és nem mobilalkalmazásról (appról), a „Webhely” a jó választás. Alapértelmezetten az is van kijelölve, hagyd úgy.
  • A fiók neve: igazából mindegy, mit adsz neki, én a webáruház nevét adnám, mert így egyértelmű, mihez tartozik. (Persze ha több weboldal tartozik majd alá, akkor nem célszerű.)
  • Webhely neve: itt egyértelműen a webáruházad neve jön. Nem az URL még, csak a név! (Pl. Túrawebáruház)
  • Webhely URL-címe: na ide kell az URL, amelyen elérhető a webáruházad (például www.gyongyvasar.hu). Ha https-en érhető el az oldalad, azaz van SSL-tanúsítványa, mindenképpen állítsd át az URL-mező előtt a kis nyíllal látható részt https-re. (Ellenőrizd előtte, hogy bejön-e úgy az oldalad, és nem dobál-e fel a böngésződ „az oldal nem biztonságos” – és hasonló – üzeneteket!)
  • Iparági kategória: itt kiválaszthatod azt a szegmenst, amiben tevékenykedsz. Érdemes megtenni, mert így az Analytics össze tudja vetni az iparág átlagaival a te webáruházad mutatóit, a Google meg úgyis magától rájön arra, hova sorolja az oldaladat.
  • Jelenlegi időzóna: azt érdemes beállítani, ahol leginkább aktív a webáruházad. Nagy valószínűséggel ez Magyarország lesz, így válaszd ki „Magyarország”ot a listából.

A felsoroltak alatt a Google különféle statisztikai célú adatgyűjtésre kér engedélyt tőled. Szerintem nem érdemes ezeket tiltani, mivel ezzel a szolgáltatásukat tudják javítani, ami neked is jobb lesz.

Ezen az oldalon ennyi volt a teendő, a (képen nem látható) kék „Követőkód kérése” gombra kattintva máris mehetünk tovább.

3. Kérd le a követőkódodat

Így néz ki a Google Analytics követőkódja

Így néz ki a Google Analytics követőkódja

A fenti képen láthatod a követőkódot egy szövegmezőben, amit én a képen pirossal, vastagon bekereteztem. A kép tetején pirossal bekarikázva a „Követési azonosító” van, ami csak egy rövid betű-számsor. (Természetesen a tiéd nem ugyanez lesz.)

4. Illeszd be a követőkódodat a webáruházadba

Hogy melyikkel mit kell csinálnod, az attól függ, milyen webáruházmotorba kell illesztened a követőkódot. Máris mutatom saját fejlesztésű, Shoprenter vagy Unas webáruház esetén mi a teendőd.


Saját fejlesztésű webáruházban

Vagy olyanban, amelyben erre nincs lehetőség az admin felületen:

Ugyanaz a teendőd, mint bármely más weboldal esetén, ahol nem alakítottak ki erre lehetőséget a fejlesztők. Ekkor sincs azonban nehéz dolgod, de szerkesztened kell az index.php állományt (az esetek zömében ez a neve és típusa, de nem mindig!), és beletenni a szövegdobozban látható hosszú, többsoros kódot. Jó hír, hogy ezt csak egyszer kell megtenni, mert ritkán változik.

Hogyan tedd:

Ez az index.php-nek a weboldalad főkönyvtárában kell lennie. mert ez az, ami megjelenik a látogatóid számára. Ha ennek az aljára illeszted be a követőkódot, az jó lesz, mert minden oldalon meg fog jelenni.

Készíts róla biztonsági másolatot egy másik mappába, arra az esetre, ha bármi működésbeli probléma lépne fel. Akkor ezt az állományt vissza tudod másolni a szerverre, és helyreáll a rend.

Keresd meg legalul a záró </body> taget. Gyakorlatilag minden esetben ehhez hasonlóan kell kinéznie az index.php fájl legvégének:

</body>
</html>

Ezek elé szúrd be a követőkódodat (nyugodtan csinálj új sorokat ENTER-rel), majd ments rá a fájlra, és másold vissza a szerverre. Ezek után már fogadni tudja az adatokat az Analytics.

Fontos!

Mindig olyan oldal aljára ágyazd be ezt a követőkódot, amely alapján minden weblapon megjelenik majd. Ha teszem azt csak a termékoldalak sablonjának aljára tennéd be, akkor a főoldalt, a kategóriaoldalakat, a blogot és semmi mást a termékoldalakon kívül nem látna a Google Analytics, azaz nem szerepelne a statisztikákban, és igencsak fals összképet kapnál a webáruházadról.


Shoprenter webáruházban

Ahhoz, hogy itt beállítsd a Google Analytics-követést, csak a „Követési azonosító” kell, az a nagyjából tucatnyi karakteres betű-számsor. Ezt másold ki a vágólapra vagy egy szövegfájlba.

Jelentkezz be a Shoprenter webáruházad admin felületére, ahol a megrendeléseket szoktad megnézni. A felső, lenyíló menüben válaszd a „Beállítások”et, azon belül pedig a „SEO & analitika” pontot. Azaz:

Beállítások > SEO & analitika

A következő oldalon találod magad:

Nincs más dolgod, csak rábökni a Google Analytics-re

Nincs más dolgod, csak rábökni a Google Analytics-re

Itt egy seregnyi lehetőség között kell megtalálnod a Google Analytics feliratú fület. Megvan? Akkor klikk rá, és mehetünk tovább!

Az oldal, amelyen meg kell adnod a „Követési azonosító”dat

Az oldal, amelyen meg kell adnod a „Követési azonosító”dat

Ez az oldal már egy kicsit szövevényesebb, mert két lehetőség közül választhatsz. Mivel ebben a bejegyzésben új Google Analytics fiókot hoztunk létre, ezért az univerzális kód megadását mutatom meg, de ha régi Analytics-fiókod van, elképzelhető, hogy „régi típusú” követőkódot használsz.

Úgyhogy most eldöntheted:

  1. Frissíted a Google Analytics-ben. Én ezt ajánlom, mert a régit előbb-utóbb kivezetik.
  2. A Shoprenterben választod a régi követési azonosító beillesztését.

Bármelyik mellett is tetted le a voksodat, a módszer ugyanaz: a „Google követőkód” felirathoz tartozó mezőbe másold be a „Követési azonosítódat” (a sajátodat, ne azt, amit a képen látsz. ☺). Ezt piros nyíllal jelöltem.

Alatta még két beállítási lehetőséget találsz.

  1. IP-névtelenítés (angolul anonymizing IP): a GDPR (2018-ban hatályba lépett Európai Általános Adatvédelmi Rendelet) miatt ezt be kell jelölnöd „Igen”-re. (Kivéve persze akkor, ha nem az EU-n belül árusítasz a webáruházadban, tehát itthon sem.)
  2. Továbbfejlesztett e-kereskedelem: Ezt is érdemes „Igen”ezni, hiszen így csak több információt kapsz a webáruházad működéséről a Google Analytics-en keresztül.

Készen is vagyunk. Mentés után (zöld gombok a jobb felső sarokban, el ne felejtsd!) már nemsokára fogadja a Google Analytics a webáruházadból kinyert adatokat a látogatásokról.


Unas webáruházban

Az UNAS rendszerében ahhoz, hogy beállítsd a Google Analytics-et, csak a „Követési azonosító”ra lesz szükséged, amit az előző képen felül, bekarikázva láthatsz. Ez egy betűkből és számokból álló, nagyjából tucatnyi karakter hosszúságú azonosító.

Lépj be az UNAS admin felületére a saját jelszavaddal, és a felső, legördülő menüben navigálj a „Marketing -> Statisztika, Napló, Elemzés -> Külső statisztikák” oldalra:

Marketing > Statisztika, Napló, Elemzés > Külső statisztikák
Külső statisztikai oldalak hozzáadása az UNAS-ban

Külső statisztikai oldalak hozzáadása az UNAS-ban

A fenti képen láthatod, hogy több opció között van ott a Google Analytics. Válaszd ki a jobb oldali gombra kattintva.

Ezután az alábbi oldal jön be, és itt egy tudod beírni egy helyre (amit pirossal aláhúztam a képen) azt a bizonyos „Követési azonosítót”. (Természetesen a tiéd nem ugyanaz lesz, mint amit ezen a képen látsz.)

Ide szúrd be a „Követési azonosítót”, és ne feledkezz meg az IP anonimizálásról sem

Ide szúrd be a „Követési azonosítót”, és ne feledkezz meg az IP anonimizálásról sem

Alul láthatod az „Anonymize IP” beállítási lehetőséget (pirossal bekarikázva). Ezt a GDPR (Általános Európai Adatvédelmi Rendelet) értelmében „Igen”re kell állítanod.

Ennyi volt, szerencsére egyáltalán nem nehéz, és az UNAS-os webáruházadat máris árgus szemekkel monitorozza a Google Analytics.


PrestaShop webáruházban

Ha PrestaShopod van, nem sokkal bonyolultabb a megoldás, csak le kell töltened egy ingyenes (bővítő)modult.

Kattints a bal oldali menü Improve -> Modules -> Module Catalog (magyarul: Fejlődés -> Modulok -> Module Catalog) pontjára, és keress rá arra, hogy Analytics:

Így néz ki a listában a Google Analytics modulja

Így néz ki a listában a Google Analytics modulja

Megvan? Akkor nincs más dolgod, mint letöltened (kattints az Install (magyarul: Telepítés) gombra!

Ennyi csak a dolgod, és a modul használatra kész

Ennyi csak a dolgod, és a modul használatra kész

Telepítés után már csak meg kell keresned a már fent lévő modulok között, és beletenni a Google Analytics által adott „Követési azonosítót”.

Mutatom hogyan, mert egy kicsit trükkös.

A bal oldali menüben válaszd az Improve -> Modules -> Module Manager pontot, és itt láthatod a listát. Hiába görgeted le, könnyen lehet, hogy nem fogod megtalálni benne, mert a Presta már egy csomó modult előre felrakott. Én elsőre még rá is kerestem arra, hogy analytics, és úgy sem találtam meg. Nem értettem; mi a fene van?!

Nos arról van szó, hogy a lista túl hosszú, ezért a Presta rövidíti. Görgess lejjebb, és keresd meg a See more (a „magyar nyelven” is ez, nem fordították még le) linket, majd kattints rá.

Trükkösen eldugták, de azért mi előhalásszuk ☺

Trükkösen eldugták, de azért mi előhalásszuk ☺

Na… csak ott van! Ha megtaláltad, akkor máris kattints rá a Configure gombra, valahogy így:

ga-prestashop-modulbeallitas

És a következő kép tárul eléd:

ga-prestashop-kovetokod

Végre, Google Analytics Tracking ID! Ide kell beírnod a tizen-valahány karakteres „Követési azonosítódat” (ami természetesen nálad más, mint amit a képen látsz).

Alatta a szerfelett rugalmatlan új európai adatvédelmi rendeletnek, azaz a GDPR-nak való megfelelés érdekében a user tracking-et, vagyis a felhasználókövetést állítsd NO-ra vagy NEM-re, míg alatta az Anonymize IP-t YES-re, azaz IGEN-re.

És készen is vagyunk. Mostantól a Google Analytics rögzíti a PrestaShopos webáruházad látogatóit.


5. Utolsó lépés: ellenőrizd az adatforgalmat

Ha minden eddigi stimmelt, a Google Analytics-be belépve rövidesen látnod kell a forgalmat a weboldalon. Ha éppen nem tolonganak rajta a látogatók, vagy még nagyon új, menj rá fel több eszközről te magad (mobilról, másik böngészővel vagy másik gépről), és meg kell jelennie a Valós idejű nézetben a forgalomnak.

Van bármi, amit nem értettél a leírtakban? Nyugodtan kérdezd meg egy hozzászólásban!

Lépj be az ingyenes, de zárt Facebook csoportomba, ahol szuperhasznos tartalmakat találsz azért, hogy a webáruházad bevételduplázó legyen!

Kérlek értékeld a cikket:

Köszönöm az értékelést. Mondd el a véleményedet hozzászólásban is.

Ezek is érdekelni fognak

Hozzászólások ( 3 )

Mi jár a fejedben?

Oszd meg velem és a többi olvasóval a véleményedet! Kérlek ne felejtsd el kitölteni, hogy „milyen nap van ma” (pl. vasárnap) - ezt a robot-kommentelők miatt kellett beépítenem.

Ezt mondták mások:

Tóth Edina

2019. március 6., 16:50

Tudnátok segíteni? Átállitottam magyarra az admint,de vannak dolgok, amik még mindig angolul jelennek meg! Ezt hogy lehet javítani?

RapidUni

2019. március 7., 11:09

Válasz erre:
Tudnátok segíteni? Átállitottam magyarra az ad…

Kedves Edina,

ez nem hiba, egyelőre azokat az angol részeket sajnos még nem fordították le.
Ha valami nem értesz, nézd meg Google Translate-tel ( https://translate.google.com ): ezeket simán lefordítja neked, amúgy is egyre jobb a program.

Válaszolok
Varjú László

2019. március 1., 10:36

Hasznos kis leírás, köszönöm!