Megtérülési mutató
Az egyik legalapvetőbb mutató, amely azt jelzi, hogy megtérül-e egy befektetés.
ROI = (a befektetés bevétele – a befektetés költsége) / a befektetés költsége
Vagyis vedd a befektetés bevételét, vond ki belőle a költségét, és oszd el a kapott számot ugyancsak a befektetés költségével. Ha a ROI negatív, akkor ez bukott pénz, azaz veszteséges üzlet.
Nézzünk egy példát! Van egy új terméked, amit csak és kizárólag Google AdWords-ön hirdetsz meg, vagyis 100%-ban mérni tudod a kampány hatékonyságát. Befektetsz 100 ezer Ft-ot a hirdetésbe, és az kimerülésig fut. Eladtál vele 150 terméket, mindegyiket 1100 Ft nyereséggel (összesen 165 ezer Ft, amiből már kivontad a termék beszerzési költségét).
Fontos: Ebben a példában számolhatsz úgy is, hogy a bevételnél a teljes bevétellel számolsz, de a termék beszerzési árát a költségekhez adod hozzá. Az is járható út, ha a bevételből levonod a termék beszerzési költségét (tehát csak a haszon lesz a bevételed), és ezt állítod párba a hirdetési költséggel.
Tehát a ROI ez esetben kerekítve 0,65, vagy más szemszögből nézve 65% körül van. Nem rossz!
Manapság szinte minden marketingköltés előtt számolnak ROI-t, hogy ne szórják el eszetlenül a pénzt. Vannak nagyon egyszerűen kiszámolható esetek (például kattintásalapú kampányok mekkora költségből milyen nyereséget hoznak), másakat viszont sokkal nehezebb megfogni és számokba önteni (például a tartalommarketinget).